Psychospołeczne aspekty przestępstw seksualnych i przemocy związanej z płcią (gender-based violence)

W naszych badaniach skupiamy się na psychospołecznych aspektach przestępstw seksualnych, jak mity na temat zgwałceń i obwinianie ofiar zgwałceń. Poszukujemy udowodnionych naukowo metod edukacji związanej z przeciwdziałaniem przestępstwom seksualnym i przemocy związanej z płcią (gender-based violence).

Osoby zaangażowane:

dr hab. Kamila Bargiel-Matusiewicz, prof. UW

dr Agnieszka Łyś

Projekty badawcze

„Development of an innovative educational program for students concerning the methods of prevention and rules of conduct towards victims of gender-based mobbing and violence online course”

Projekt zakłada opracowanie innowacyjnego programu edukacyjnego dla studentów, który będzie dotyczył metod zapobiegania i postępowania wobec ofiar mobbingu i przemocy związanej z płcią (gender-based violence). Projekt jest realizowany we współpracy z Uniwersytetem Karola w Pradze, Uniwersytetem w Heidelbergu, Uniwersytetem w Mediolanie i Uniwersytetem w Kopenhadze w ramach sojuszu 4EU+.

„Esencjalizm biologiczny a behawioralne wskaźniki postaw wobec przestępstw seksualnych”

Projekt dotyczy zależności między przekonaniem o biologicznym pochodzeniu różnic między płciami a behawioralnymi wskaźnikami przekonań na temat przestępstw seksualnych, jak np. obwinianie ofiary. Projekt otrzymał finansowanie w konkursie PRELUDIUM 20, organizowanym przez Narodowe centrum Nauki.

Publikacje

Łyś, A. E., Studzińska, A., Bargiel-Matusiewicz, K., Nyúl, B. & Folkierska-Żukowska, M. (w druku). Myths Concerning Sexual Violence Toward Women in Poland, Hungary, and Norway in the Context of System Justification Theory – the Role of Beliefs in the Biological origins of Gender Differences and Ambivalent Sexism. Journal of Interpersonal Violence.

Łyś, A., Bargiel-Matusiewicz, K. (2021). Wzrost potraumatyczny u ofiar przestępstw seksualnych. W: M. Dragan, M. Rzeszutek (red.), Z badań nad traumą psychiczną w Polsce (ss. 157-166). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Łyś, A., Suszek, H. (2021). Indywidualne i zbiorowe zniekształcenia poznawcze na temat przestępstw seksualnych. W: A. Depko, A. Krasowska (red.), Seksuologia sądowa I. Teorie, modele, badania (ss. 103-123). Warszawa: PZWL.

Łyś, A. E., Studzińska, A. & Bargiel-Matusiewicz, K. (2021). Beliefs on Sexual Violence in the Context of System Justification Theory: The Role of Hostile Sexism and Beliefs in Biological Origins of Gender Differences. Social Justice Research, 34(5), 1-20.

Łyś, A., Bargiel-Matusiewicz, K., Krasuski, T., & Studzińska, A, (2021). Psychometric properties of the Polish Updated Illinois Rape Myth Acceptance Scale. Current Psychology, doi:10.1007/s12144-020-01249-3

Łyś, A., Bargiel-Matusiewicz, K. (2021). Edukacja seksualna – analiza efektywności z uwzględnieniem czynników psychologicznych, społecznych i kulturowych. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Łyś, A., Bargiel-Matusiewicz, K., Kuligowski, K., Studzińska, A. (2019). Psychologiczne, społeczne i prawne przesłanki do działań w zakresie profilaktyki przemocy seksualnej wobec dzieci i młodzieży. Dziecko Krzywdzone, 18(2), s.21-37.

Łyś, A. E. (2018). Przemoc seksualna a kultura. Osoby niepełnosprawne jako ofiary przemocy seksualnej. W: K. Bargiel-Matusiewicz, R. Dziurla, J. Kowalska (red.) Kultura a zdrowie i niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (s.141-160).