Wtorek Naukowy 29.11.2016 r. – Do czego potrzebny jest Test Rozwoju Językowego TRJ?

29-11-2016Do czego potrzebny jest Test Rozwoju Językowego TRJ? Magdalena Kochańska (IBE), Magdalena Łuniewska (WPs UW), Natalia Banasik (WPs UW), Ewa Haman (WPs UW), Grzegorz Krajewski (WPs UW), Agnieszka Maryniak (WPs UW)

TRJ to pierwszy polski test psychometryczny, który pozwala na kompleksową ocenę wiedzy językowej (biernej i czynnej) w zakresie słownika, gramatyki i dyskursu u dzieci w wieku 4-8 lat. Test powstał wInstytucie Badań Edukacyjnych pod kierunkiem prof. Magdaleny Smoczyńskiej (Smoczyńska i in.,2015). TRJ bazuje na zadaniach wyboru i nazywania obrazków, powtarzania zdań i sprawdzających rozumienie dłuższego tekstu za pomocą pytań. Ma normy staninowe i centylowe, odrębne dla chłopców i dziewczynek, jak i ogólne. W zamyśle autorów TRJ ma służyć do diagnozy zaburzeń językowych, jednak żadne grupy kliniczne nie były nim do tej pory systematycznie badane. TRJ został udostępniony nieodpłatnie wszystkim poradniom psychologiczno-pedagogicznym w Polsce, a obecnie jest dostępny w ramach szkoleń prowadzonych przez IBE. Po roku od wprowadzenia testu na rynek zastanowimy się czy i do czego się przydaje, jakie są jego mocne i słabe strony.

Wtorek, 29 listopada 2016, godz. 15.15-16.00, sala nr 1 lub aula w przypadku tłumów


Data publikacji: 22 listopada 2016