Konferencja: Interaktywnie, online i zdrowo! Warsztaty o nawykach żywieniowych – Dzieci Lubią Zdrowo Jeść!

INFORMACJE OGÓLNEPROGRAMMATERIAŁY DLA UCZESTNIKÓW

Zdrowe jedzenie jest ważne, nikogo nie trzeba o tym przekonywać. Czy aby na pewno? A co z najmłodszymi, których nawyki żywieniowe dopiero się kształtują? Jak nakłonić małego człowieka do zjedzenia pomidora czy brukselki? W jaki sposób do tego podejść? Jak rozmawiać z dziećmi o zdrowym jedzeniu? Jak wpływać na ich nawyki żywieniowe?

Odpowiedzi na te pytania będziemy poszukiwać już 05.11.2020, podczas konferencji online: ,,Interaktywnie, online i zdrowo! Warsztaty o nawykach żywieniowych – Dzieci Lubią Zdrowo Jeść!”, której celem jest promowanie zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży. Podczas spotkania przybliżymy dane i badania związane m.in. ze zdrowym odżywianiem czy marnowaniem żywności w Polsce. Zaprezentujemy różne narzędzia i metody (aplikacje internetowe, gry i zabawy, praktyczne porady), zapytamy o Wasze opinie i doświadczenia. W toku ćwiczeń i interakcji wypracujemy wspólny głos dotyczący edukacji żywieniowej.

Zapraszamy nauczycieli, rodziców i wszystkich innych zainteresowanych edukacją żywieniową dzieci i młodzieży.

 

Informacje praktyczne

Spotkanie odbędzie się online 5.11.20 i będzie składało się z dwóch części:

  1. webinariów i wykładów prowadzonych przez różnych specjalistów: psychologów, dietetyków, edukatorów. Do współpracy zaprosiliśmy m.in. Fundację Szkoła na Widelcu, Bank Żywności SOS w Warszawie i Polskie Towarzystwo Medycyny Stylu Życia.
  2. interaktywnych warsztatów – zaprosimy uczestników do wspólnej analizy i poszukiwania nowych zastosowań dla już powstałych metod. Zastanowimy się nad kolejnymi krokami, jakie należy podjąć w ramach promowania zdrowych nawyków żywieniowych.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny, obowiązuje rejestracja. Liczba miejsc w części warsztatowej jest ograniczona. Osobom, które nie zdążą się zapisać prześlemy najważniejsze wypracowane podczas spotkania wnioski.

Link do webinariów i warsztatów otrzymają zarejestrowani uczestnicy.

REJESTRACJA >>

 

O projekcie

Warsztaty odbywają się w ramach projektu EIT FOOD School Network,  finansowanego ze środków Horyzontu 2020.  Realizacją projektu zajmuje się interdyscyplinarny i międzynarodowy zespół, w skład którego wchodzą jednostki naukowe z Hiszpanii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Polski – Wydział Psychologii UW. Efektem projektu będzie stworzenie innowacyjnego, systemowego programu edukacyjnego promującego zdrowe odżywianie się, powstałego w wyniku integracji najlepszych praktyk stosowanych w krajach konsorcjum. 

Projekt uzyskał patronat Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Więcej o projekcie: projekt.fsn@psych.uw.edu.pl oraz na fanpage FB: Dzieci Lubią Zdrowo Jeść

 

eitFood logo           EU funding baner       MEN logo

Abstrakty wystąpień są dostępne poniżej ↓

 

GODZ CO KTO
10.00-10.10 EIT Food – na drodze do innowacyjnego i zrównoważonego systemu żywnościowego w Europie Milda Krauzlis

(EIT Food Polska)

10.10-11.00 Jak skutecznie i atrakcyjnie uczyć dzieci o zdrowym odżywianiu? Julia Barlińska

(Wydział Psychologii UW)

11.00- 11.30 Medycyna stylu życia – od jednostki do systemu. O tworzeniu środowiska wspierającego zdrowe nawyki żywieniowe.  Alicja Baska

(Polskie Towarzystwo Medycyny Stylu Życia)

11.30-11.40 Przerwa
11.40-12.30 Dlaczego powinniśmy uczyć dzieci o jedzeniu? Edukacja żywieniowo-kulinarna w praktyce  Katarzyna Pieczyńska

(Fundacja Szkoła na Widelcu)

12.30-12.50 Jeść inaczej? O Uważnym Jedzeniu. Katarzyna Wojtkowska

(Wydział Psychologii UW)

12.50-13.15 Wyzwania jakie stawia przed nami wychowanie młodego człowieka w duchu niemarnowania żywności. Magdalena Krajewska

(Bank Żywności SOS w Warszawie)

13.15-14.15 Przerwa obiadowa
  Część warsztatowa (do wyboru):
14.15-16.45 Jeść inaczej? O Uważnym Jedzeniu:  część warsztatowa

Katarzyna Wojtkowska

 

Jak ograniczyć marnowanie żywności w szkołach? Część warsztatowa

Magdalena Krajewska

16.45-17.00 podsumowanie i zakończenie

 

ABSTRAKTY WYSTĄPIEŃ

 

Medycyna stylu życia – od jednostki do systemu. O tworzeniu środowiska wspierającego zdrowe nawyki żywieniowe

Medycyna stylu życia to stosunkowo nowa dziedzina medycyny, która w oparciu o dowody naukowe wykorzystuje kompleksowe zmiany codziennych zachowań w celu zapobiegania chorobom, odwracania ich skutków oraz wspierania procesu leczenia. Zmiany zachowań koncentrują się głównie w sześciu obszarach, do których należą: palenie tytoniu (i inne używki), odżywianie, aktywność fizyczna, radzenie sobie ze stresem, sen i wsparcie społeczne. To odpowiedź na wyzwania współczesnego świata i pandemię chorób zależnych od stylu życia, w tym otyłości wśród dzieci.

W swoim podejściu medycyna stylu życia uwzględnia także czynniki, które wpływają na poszczególne zachowania i nawyki we wszystkich wymienionych obszarach. Wychodząc poza spojrzenie przez pryzmat jednostki, zwraca uwagę na środowisko i otoczenie, w których codziennie podejmujemy tysiące decyzji kształtujących nasze zdrowie – na dzisiaj i na lata.

Wykład podsumuje czynniki wpływające na wybory żywieniowe dzieci oraz wskaże kierunki, w których wspólnymi działaniami możemy skutecznie wspierać prozdrowotne zmiany.

Alicja Baska zdjęcie

 

 

Prowadząca: lek. Alicja Baska – lekarka, współzałożycielka i Dyrektor Organizacyjna Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia, asystent w Szkole Zdrowia Publicznego Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Członkini Zarządu i Director of Communications w European Lifestyle Medicine Council. Health Advisor w Anima International, aktywistka. Współautorka publikacji „Medycyna stylu życia”. Pasjonatka i propagatorka medycyny kulinarnej, diety planetarnej oraz motta „Practice what you preach”. 

 

 


Jak skutecznie i atrakcyjnie uczyć dzieci o zdrowym odżywianiu?

Dla większości rodziców i nauczycieli zachęcanie dzieci do jedzenia warzyw i owoców stanowi wyzwanie. Wydaje się, że dzieci często niechętnie sięgają po nowości, oponują przed jedzeniem “zielonego”. W związku z tym zmęczeni opiekunowie, albo poddają się i dieta dziecka powoli zaczyna się ograniczać do makaronów czy produktów mącznych, albo też próbują zmusić podopiecznego do jedzenia różnego rodzaju nagrodami, co z kolei może przyczyniać się do nieumiejętności rozpoznawania własnego poczucia głodu czy preferencji. Biorąc to za punkt wyjścia, celem programu EIT FOOD School Network – który zostanie zaprezentowany podczas spotkania –  jest promowanie zdrowego odżywiania się wśród dzieci na różnych poziomach edukacji. Rozwiązania projektu opierają się zarówno na wykorzystywaniu naturalnej ciekawości dzieci, jak i ich uwielbienia dla innowacyjnych technologii i metod kształcenia – np. aplikacji internetowych czy filmików.

Przedstawimy poszczególne narzędzia i pomysły wypracowane w interdyscyplinarnym i międzynarodowym zespole, w skład którego wchodzili  naukowcy z Wydziału Psychologii UW. Celem narzędzi jest wpływ na zmianę postaw wobec jedzenia, zwiększając akceptację w diecie dla warzyw i owoców, ucząc dzieci podstaw świadomego jedzenia i adresując problem marnowania żywności w szkole, poprzez m.in.. zabawy z Krecikiem – tytułowym bohaterem aplikacji internetowej – który uczy się tego, co rośnie na jego grządkach lub poprzez udział w grze, pokazującej dzieciom, jakie nawyki żywieniowe mają utrwalone.  

Julia Barlińska zdjęcie

 

 

Prowadząca: dr Julia Barlińska – Kierownik międzynarodowych grantów komisji europejskiej EIT Food: School Network oraz „See&Eat. Adiunkt na Wydziale Psychologii UW, gdzie wykłada m.in. psychologię jedzenia, podstawowe umiejętności psychologiczne, psychologię społeczną. Absolwentka psychodietetyki SWPS, trener umiejętności psychospołecznych INTRA. Prelegentka licznych konferencji i warsztatów.     

 

 


Dlaczego warto uczyć dzieci o jedzeniu? Edukacja żywieniowo-kulinarna w praktyce

Od lat zmagamy się w Polsce z  nadwagą i otyłością wśród dzieci, młodzieży i dorosłych- co 5 dziecko w Polsce ma nadmierną masę ciała. Liczba przedwczesnych zgonów związanych z chorobami dietozależnymi, takimi jak cukrzyca lub nadciśnienie jest zatrważająca. Dlaczego mimo trendu na zdrowe odżywianie, rosnącej świadomości konsumenckiej i coraz większej oglądalności programów kulinarnych problem nie znika? Czy gotowanie jest fanaberią czy może podstawową umiejętnością pozwalającą nam na długie, zdrowe życie? Fundacja Szkoła na widelcu od lat zachęca placówki edukacyjne, aby wprowadzały edukację żywieniowo-kulinarną, bo wierzy, że jest ona potrzebna młodym pokoleniom. Lekcje o jedzeniu i wspólne gotowanie w szkole i w domu dają dużo radości, ale też wpływać mogą pozytywnie na zmianę nawyków żywieniowych i dlatego Fundacja Szkoła na widelcu zachęca do odkrywania świata jedzenia poprzez praktykę. 

Katarzyna Pieczyńska zdjęcie

 

 

Prowadząca: Katarzyna Pieczyńska– dietetyczka i edukatorka kulinarna, od lat związana z  Fundacją Szkoła na Widelcu. Tworzy i koordynuje projekty edukacji żywieniowo-kulinarnej dla różnych grup odbiorców – dzieci, młodzieży, rodziców, kucharek szkolnych i nauczycieli. W swoich działaniach łączy teoretyczną wiedzę z praktyczną umiejętnością komponowania posiłków z dobrych produktów. Wierzy, że wszyscy możemy jeść lepiej. 

 

 


Jeść inaczej? O Uważnym Jedzeniu.

Na pierwszy rzut oka „uważne jedzenie” może budzić pewne zdziwienie i niezrozumienie. Przecież myślimy, o tym co jemy, kiedy i gdzie – po co o tym rozmawiać. Czy aby jednak na pewno? Czy umiemy delektować się jedzeniem? Czy wybieramy odpowiednie produkty? Potrafimy rozpoznać poszczególne smaki w potrawie? Zdefiniować co nam pasuje bądź nie? Czy hamujemy się, jak jesteśmy przejedzeni? Nawet jeśli my, jako dorośli, jesteśmy w stanie na parę pytań odpowiedzieć twierdząco – w jakim stopniu potrafią to dzieci? 

Jak w przypadku każdej naukowej nowości – nie ma zgody, co do jednej spójnej definicji uważnego jedzenia. Podczas spotkania zaprezentujemy jednak nasze rozumienie problemu oraz próby integracji różnych podejść pod postacią programu edukacyjnego dla dzieci pt. „Uważne Jedzenie”. To pierwszy polski program edukacyjny dla przedszkoli i szkół, który uwrażliwia dzieci i młodzież na rozróżnianie sygnałów płynących z ciała (głodu i sytości) oraz odczuwanie wrażeń związanych z jedzeniem. Podczas spotkania przedstawimy m.in. korzyści i cele związane z rozwijaniem u dzieci uważności na siebie i swój sposób żywienia (co związane jest również z uważnością na to, ile jedzenia marnuje przeciętny człowiek) oraz zaprezentujemy kilka podstawowych ćwiczeń. Badania pokazują, że istnieje szereg korzyści płynących z uczenia się uważnego jedzenia na poziomie zdrowia fizycznego i psychicznego.

Program powstał na Wydziale Psychologii UW, w ramach projektu EIT Food School Network, i był konsultowany z nauczycielami i specjalistami z dziedziny żywienia oraz dydaktyki. 

W części warsztatowej zostaną zaprezentujemy szczegółowe materiały programu „Uważnego Jedzenia” dla 3 poziomów edukacyjnych (przedszkole, szkoła podstawowa i ponadpodstawowa). Wraz z uczestnikami przyjrzymy się poszczególnym elementom tego programu i zastanowimy, jak można go udoskonalić, jakie są jego mocne i słabe strony. Wspólnie zastanowimy się, jak zwiększać poziom uważności na siebie, jedzenie i otoczenie u dzieci, a co za tym idzie, jakich zmian w procesie edukacji żywieniowej jeszcze potrzebujemy. 

Katarzyna Wojtkowska zdjęcie

 

Prowadząca: mgr Katarzyna Wojtkowska – główny wykonawca międzynarodowych grantów komisji europejskiej EIT Food School Network oraz „See&Eat”. Wykłada na Uniwersytecie Warszawskim a zajęcia z Psychologii Jedzenia doczekały się 13. edycji (na Uniwersytecie Otwartym UW). Akredytowany coach i Trener I stopnia PTP. W ramach działalności w III sektorze (Slow Food Youth-Warszawa) współzałożycielka Sezonowej Akcji Zakupowej – wycieczek edukacyjnych zachęcających do kupowania i jedzenia nieprzetworzonych produktów.

 


Wyzwania jakie stawia przed nami wychowanie młodego człowieka w duchu niemarnowania żywności.

Problem marnowania żywności dotyczy każdego z nas ponieważ każdy dokłada swoją „kromkę chleba” do 9 mln ton marnowanej w Polsce żywności. Proceder marnowania żywności jest ściśle związany z szachowaniami konsumenckimi, nawykami żywieniowymi oraz preferowanym stylem życia. Zależy nam na wychowaniu młodego pokolenia na zdrowych i świadomych konsumentów.  Porozmawiamy na temat specyfiki marnowania żywności w szkole i w domu oraz pracy z nawykami jako narzędziem do zdrowego i ekologicznego stylu życia.

W części warsztatowej przyjrzymy się wypracowanym narzędziom i metodom redukcji żywności w szkołach oraz zastanowimy jakie dalsze kroki mogą podjąć zarówno szkoły, jak i rodzice oraz dzieci.

Magdalena Krajewska zdjęcie

Prowadząca: Magdalena Krajewska – Prezeska Banku Żywności SOS w Warszawie. Od 22 lat pracuje i działa w organizacjach pozarządowych. Z Bankami Żywności związana od 14 lat. Była Wiceprezeską Federacji Polskich Banków Żywności Zaczynała pracę w Fundacji Pomoc Społeczna SOS Jacka Kuronia. Pracowała w Stowarzyszeniu Boris oraz Federacji MAZOWIA..
Bierze udział w pracach zespołów, komisji oraz ciał doradczych. Jako reprezentantka organizacji pozarządowych wspólnie z przedstawicielami administracji wypracowuje modele rozwiązywania problemów społecznych związanych z ubóstwem oraz marnowaniem żywności. Prowadzi szkolenia i konsultacje z szeroko rozumianego przeciwdziałania marnowaniu żywności dla biznesu i organizacji pozarządowych. Prywatnie interesuje się ekologią i ochroną zwierząt.