Projekt PolkaNorski
Projekt PolkaNorski bada rozwój umiejętności językowych i wiedzy o świecie polsko-norweskich dzieci wielojęzycznych i ich jednojęzycznych rówieśników w Polsce i w Norwegii.
Celem projektu jest zbadanie związku między umiejętnościami językowymi dzieci oraz ich wiedzą o świecie a środowiskiem językowym, kulturowym i edukacyjnym, w którym dorastają. W czterech pakietach badawczych będą obserwowane wielojęzyczne polsko-norweskie dzieci oraz jednojęzyczne dzieci norweskie i polskie w wieku od 2 do 6 lat.
W pierwszym pakiecie badawczym (WP1) zbadamy trajektorie rozwoju językowego dzieci za pomocą polskiej i norweskiej wersji kwestionariusza MacArthur-Bates CDI oraz międzyjęzykowych zadań leksykalnych CLT. Będziemy obserwować grupę dzieci podłużnie, aby zbadać zarówno rozwój językowy, jak i ew. zmianę dominacji językowej w czasie. Projekt przyniesie również jednojęzyczne i wielojęzyczne normy dla obu narzędzi.
Celem drugiego pakietu badawczego (WP2) jest porównanie przetwarzania słów u dzieci jednojęzycznych i wielojęzycznych. Za pomocą EEG będziemy badać aktywność mózgu dwulatków, które widzą obrazy i słyszą słowa, które do siebie pasują lub nie. Rok później zbadamy, czy wyniki eksperymentu mogą przewidzieć rozwój ich języka.
Istnieją różnice kulturowe w podchodzeniu do świata przyrody między norweskimi i polskimi rodzicami oraz między norweskimi i polskimi przedszkolami. W trzecim pakiecie badawczym (WP3) przyglądamy się dzieciom, aby zobaczyć, jak ściśle wiedza o świecie przyrody jest związana z rozwojem języka i jaki jest wpływ relacji z naturą na zakres umiejętności językowych i wiedzy o świecie. Porównując dzieci jednojęzyczne w Polsce i Norwegii oraz dzieci polskich imigrantów w Norwegii, mamy nadzieję, że będziemy mogli powiedzieć coś o roli rodziny – z jednej strony, a z drugiej – przedszkola w rozwoju dziecięcej wiedzy i słownictwa odnoszących się do przyrody.
Czwarty pakiet badawczy (WP4) to badanie interwencyjne. Rozwój językowy dzieci zaczyna się jeszcze przed narodzinami i uważamy, że postawy rodziców i wiedza o tym, jak stworzyć dobre środowisko językowe, odgrywają ważną rolę w rozwoju języka dzieci. W tym badaniu będziemy rekrutować przyszłych polskich rodziców mieszkających w Norwegii. Połowa rodziców będzie zaproszona na ogólny kurs dotyczący wczesnego rozwoju dziecka, a druga połowa – na kurs dotyczący rozwoju językowego dzieci oraz tego, jak mogą wchodzić w interakcje z dzieckiem i rozmawiać z nim. W ten sposób możemy dowiedzieć się więcej na temat relacji między postawami wielojęzycznych rodziców i ich wiedzą o języku a rozwojem językowym dzieci.
Szczegółowe dane dotyczące projektu:
Projekt realizowany pod kierownictwem prof. Ewy Haman (Uniwersytet Warszawski) i prof. Niny Gram Garmann (Oslo Metropolitan University & MultiLing, University of Oslo)
Partnerzy: Oslo Metropolitan University, University of Oslo
Fundusze: Fundusze norweskie (www.norwaygrants.org), Narodowe Centrum Nauki (program GRIEG)
Czas trwania projektu: 1.10.2020-31.03.2024
Kontakt: projekt.polkanorski@psych.uw.edu.pl; Ewa Komorowska (menedżer projektu): ewa.komorowska@psych.uw.edu.pl
Zespół PL: prof. dr hab. Ewa Haman, Katarzyna Bajkowska, Weronika Białek, Martyna Burdach, dr Anna Duszyk, dr Agnieszka Dynak, Natalia Falkiewicz, Ewelina Fryzowska, dr Ewa Komorowska, dr Grzegorz Krajewski, Magdalena Krysztofiak, dr Itziar Lozano Sánchez, dr Magdalena Łuniewska, Wiktoria Ogonowska, Judyta Pacewicz, Julia Radzikowska, dr Andrzej Tarłowski, dr hab. Przemysław Tomalski prof. IP PAN
Zespół NO: prof. Nina Gram Garmann (OsloMet & MultiLing, UiO), dr Ingeborg Sophie Bjønness Ribu (MultiLing, UiO), dr Pernille Hansen (Inland Norway University of Applied Sciences & MultiLing, UiO), dr Anna Sara Hexeberg Romøren (OsloMet & MultiLing, UiO), Elisabeth Holm (OsloMet), dr Jolanta Kilanowska (OsloMet), dr Franziska Köder (MultiLing, UiO, Mari Sandbakken (OsloMet)