Budziszewska Magdalena
Naukowo zajmuje się analizą narracji, metodami jakościowymi w psychologii, emocjami, tożsamością i rozwojem w biegu życia. Prowadziła badania m.in. z zakresu psychologii rodzin, tożsamości społecznej, psychologii szkolnej i edukacji ekologicznej. Pracowała także, jako praktyk, psychoterapeutka i psycholog szkolny z dziećmi i młodzieżą. Współzałożycielka inicjatywy UW dla Klimatu. Współredaktorka podręcznika do edukacji klimatycznej: Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Obecnie zajmuje się także emocjami, jakie czują ludzie wobec zmiany klimatu, lękiem i depresją klimatyczną oraz psychologią działania na rzecz ochrony klimatu i środowiska naturalnego. Miłośniczka gór i wszystkiego dzikiego.
Wybrane publikacje:
Budziszewska, M., Kardaś, A, Bohdanowicz, Z. (2021) Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Do pobrania: https://klimatyczneabc.uw.edu.pl/
Górska, P., Budziszewska, M., Marchlewska, M., Stefaniak, A., Malinowska, K., & Kuzawińska, O. (2020). An Experiencer, An Animal or An Object? Erection Salience Decreases Men’s Perceived Agency. Archives of sexual behavior, 49(8), 2993-3003. https://doi.org/10.1007/s10508-020-01800-0
Budziszewska, M., & Jonsson, S. (W druku) From Climate Anxiety to Climate Action: An Existential Perspective on Climate-Change Concerns within Psychotherapy. Journal of Humanistic Psychotherapy.
Budziszewska, M., Kałwak, W. (W druku) Depresja Klimatyczna Krytyczna analiza zjawiska i pojęcia. Psychiatria Polska.
Budziszewska, M., Babiuch-Hall, M., & Wielebska, K. (2020) Love and Romantic Relationships in the Voices of Patients Who Experience Psychosis: An Interpretive Phenomenological Analysis. Frontiers in Psychology. Published: 26 October 2020 doi.org/10.3389/fpsyg.2020.570928
Budziszewska, Magdalena Growing up Jewish in Poland. JDC International Centre for Community Development. January 2020: https://archive.jpr.org.uk/object-1158
Górska, P., Stefaniak, A., Malinowska, K., Lipowska, K., Marchlewska, M., Budziszewska, M., & Maciantowicz, O. (2020). Too great to act in solidarity: The negative relationship between collective narcissism and solidarity‐based collective action. European Journal of Social Psychology, 50(3), 561-578.
Budziszewska, M., Soral, W., Witkowska, M., Świderska, O., Hansen, K. (2019). Równe traktowanie ze względu na płeć – raport z badania społeczności UW. Raport CBU.
Winiewski, M., Budziszewska, M., & Świder, M. (2019). Differentiated content of verbal aggression: Effect of gender on insults in secondary schools in Poland. School psychology international, 40(5), 493-509.
Starzyńska, A., & Budziszewska, M. (2018). Why shouldn’t she spit on his grave? Critical discourse analysis of the revenge narratives in American popular film from the developmental point of view. Psychology of Language and Communication, 22(1), 287-306.
Filipek-Gliszczyńska, A., Barczak, A. , Budziszewska, M., Mandecka, M., Gabryelewicz, T., Barcikowska, M. (2018) The Erlangen Score Algorithm in the diagnosis and prediction of the progression from subjective cognitive decline and mild cognitive impairment to Alzheimer-type dementia. Folia Neuropathologica, vol.2/2018, pp. 1-9.
Budziszewska, M. (2017) W obronie staroświeckości. Günthera Andersa antropologia filozoficzna w kontekście psychologii jakości życia. W: B. Bartosz , E. Dryll, J. Klebaniuk (red.) Jakość życia w refleksji psychologicznej według uczniów i przyjaciół Marii M. Straś‑Romanowskiej. Eneteia: Warszawa, 49 -66.
Zajenkowska, A., Ulatowska, J., Budziszewska, M., Prusik, M. (2017). Be careful what you wish for! Desired and actual behavior inconsistency in. frustrating and provoking situations as predictors of depression. Studia Psychologica, vol. 59, No. 4, 2017, 243-255.
Mandecka, M., Budziszewska, M., Barczak, A., Pepłońska, B., Chodakowska-Żebrowska, M., Filipek- Gliszczyńska, A., … & Gabryelewicz, T. (2016). Association between Cerebrospinal Fluid Biomarkers for Alzheimer’s Disease: APOE Genotypes and Auditory Verbal Learning Task in Subjective Cognitive Decline, Mild Cognitive Impairment, and Alzheimer’s Disease. Journal of Alzheimer’s Disease, 1-12.
Prowadzę warsztaty z podstawowych umiejętności psychologicznych i koordynuję zajęcia z metod jakościowych w psychologii.
Prowadzę seminaria magisterskie i prace empiryczne.
Zapraszam także jako tutor studentów MISH I MISMAP.
Uczestniczę w kilku komisjach i zespole rektorskim ds. klimatu i środowiska.
Współtworzę Inicjatywę UW dla Klimatu.